czwartek, 12 lipca 2018

DZICY (SAVAGES), Szkoła Animatorów Kultury, I rok teatr, 29.05.2018

DZICY (SAVAGES)
Performance by I year students of theatre division of The School for Culture Activists  in Wrocław (SKiBA)
20.05.2018










Dzicy to spektakl- manifest, który stawia pytania, o to, co tracimy, kiedy w naszym sterylnym, oswojonym świecie ignorujemy bujne, dzikie życie, rozwijające się i kwitnące bez względu na ludzką interwencę, lub jej brak.
Spektakl jest wezwaneim do poświęcenia uwagi najmniejszym przejawom dzikiego życia w swoim najbliższym otoczeniu. Do zobaczenia, dotknięcia, powąchania. Jest zachwytem nad światem roślin, wśrod których najpospolitsze chwasty mają wartości odżywcze i właściwości lecznicze.
Spektakl dotyka również relacji ja – zwierzę. Pyta o relacje ze zwierzęciem jako Innym i o relację ze zwierzęciem w nas samych, bo przecież ludzkie ciało pozostaje ciałem zwierzęcym nawet pod grubą warstwą makijażu, norm społecznych, i w garniturze od Versace.
W spektaklu zmagamy się też z niewystarczalnością języka, który nie wyczerpuje rozmaitych form komunikacji (pszczoły porozumiewają się tańcem, rośliny - za pomocą sygnałów chemicznych), a który wikła nas w określone kategorie, hierarchie i poczucie wyższości, kiedy np.: pozwala nam używać nazw zwierząt jako form obraźliwych.
Powołujemy się w swojej odezwie (m.in.) na Henryego Davida Thoreau (Walden, Sztuka chodzenia) – amerykańskiego pisarza, który w połowie XIX wieku postulował powrót do życia zgodnie z rytmami natury i dla którego „to, co najbardziej żywe jest dzikie.” Thoreau dzikość rozumie szeroko, jako wolność od upupiających, cenzurujących norm i dyrektyw społecznych: „Ujmując rzecz w jednym zdaniu, wszystko co dobre, jest dzikie i wolne. (…) Za przyjaciół i sąsiadów, dajcie mi ludzi dzikich, a nie oswojonych. Dzikość człowieka pierwotnego to jedynie słabe odbicie dzikości, jaką kryją w sobie ludzie dobrzy i kochankowie.” (Sztuka chodzenia)
Spektakl jest serią pytań - impresji, próbą wejścia w skórę pokrytą futerm, piórami lub łuską, wyrazem tęsknoty za bliższym, intymnym kontaktem z dziką naturą i wezwaniem do podjęcia ryzyka i poświęcenia uwagi temu co dzikie wokół i w nas samych.
Anna Bogdanowicz


W spektaklu wykorzystano fragmenty:
H. D. Thoreau Walden czyli życie w lesie
W. Whitman Źdźbła trawy
J.P. Rameau "Air pour Les Esclaves Africains" z opery-baletu "Les Indes galantes"
T. Różewicz Nosorożec
oraz opisy botaniczne roślin z serii Gazety Wyborczej Rośliny i zwierzęta (2003)

Fot. Marek Derkowski






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz